< Raam 1e 1-2-3                                                            Terug naar voorkant Rijksmuseum                                                                      Raam 1e 6-7-8 >

                                                                                                   

Eerste etage, raam 4 en 5 zijde Stadhouderskade

Linker raam Jan Aartsz Terwen en rechter Hans Vredeman de Vries

Linker raam Jan Aartsz Terwen en rechter Hans Vredeman de Vries

Jan Aartsz Terwen (Dordrecht 1511 - Dordrecht 1589)

Hij is beeldhouwer en hij heeft onder meer rond 1540 de eikenhouten koorbanken in de Grote kerk in Dordrecht gemaakt.

Hans Vredeman de Vries (Leeuwarden, 1527 - Antwerpen, Den Haag of Hamburg, 1606, 1607 of 1609)

Hij is een Nederlands architect, vestingbouwdeskundige, kunsttheoreticus, planoloog (avant la lettre), tekenaar en schilder. Hij is een van de meest invloedrijke kunstenaars uit de 16e eeuw vanwege de beheersing van het perspectief, zijn publicaties, zijn ontwerpen en versieringen. Hij ontwerpt veel meer dan hij kan uitvoeren.

Hans Vredeman de Vries is de zoon van een busschieter, in dienst van de Friese stadhouder Georg Schenck van Toutenburg. Hij begint zijn opleiding bij een glasschilder in Leeuwarden (en Kollum). In 1546 trekt hij naar Amsterdam en Kampen. In 1549 werkt hij in Mechelen, waar zijn broer dan werkzaam is als organist. Onder Pieter Coecke van Aelst ontwerpt hij de triomfbogen die dienen voor de intrede van keizer Karel V en koning Filips II. In 1561 trouwt hij met Johanna van Muysene, de zuster van een collega-schilder, maar zij sterft  al snel. Vredeman de Vries ontwikkelt zich tot uitstekend en beroemd perspectieftekenaar en introduceerde de Italiaanse bouwstijl ten noorden van de Alpen. Hij publiceerde o.a. bij de drukker Plantijn voorbeelden van cartouches, trofeeën, architectuur, fonteinen, meubels, grafmonumenten, zuilen, vaatwerk, thermen en grotesken.

In Antwerpen is hij vooral actief als vestingbouwingenieur. In 1583 schrijft hij het boek Hortorum viridariorumque... formae, een werk dat van groot belang is voor de ontwikkeling van de tuinarchitectuur, omdat het de eerste prentserie is in de westerse kunst, die geheel aan tuinen is gewijd.

Na de bezetting van Antwerpen in 1585 door de hertog van Parma verlaat ook Vredeman de Vries de stad met zijn tweede vrouw Sara van Elsmer. Hij krijg achtereenvolgens opdrachten in Frankfurt am Main en Wolfenbüttel om een grachtengordel rondom de stad aan te leggen. Hij vertrekt daarna naar Hamburg als zijn opdrachtgever Julius van Brunswijk-Lüneburg sterft en zijn  opvolger het project afblaast. Vredeman werkt tussen 1592 en 1595 aan diverse opdrachten in Danzig (het huidige Gdańsk) en vertrekt dan weer naar Praag waar hij samen met zijn zoon Paul de keizerlijke kunstgalerij van keizer Rudolf II ontwerpt. In 1600 laat hij zich inschrijven als poorter van Amsterdam. In 1604 probeert hij een aanstelling te verkrijgen om wiskunde te doceren aan de Universiteit van Leiden. Over het jaar en de plaats waar Vredeman de Vries is gestorven bestaat grote onduidelijkheid, boven het raam staat nog het jaar 1588 maar dat is te vroeg.

 

Jan Aartsz Terwen koorbanken Dordrecht RCE

Door Jan Aartsz Terwen gemaakte koorbanken Dordrecht, foto van RCE

Tuinontwerp door Hans Vredeman de Vries

Tuinontwerp door Hans Vredeman de Vries